Recent toegevoegd
Ensemble - Blazers (variabele bezetting)
Easy Variations
Orkest - Ha/Fa variabel
Salute to Europe
Orkest - Brassband
Salute to Europe
Menu
Gemiddeld komen er over de hele wereld per dag ongeveer achtduizend (meestal lichte) aardbevingen voor. De zwaardere bevingen vinden vaak plaats in het aardoppervlak onder de zee en in onbewoonde gebieden. Het zijn de zware aardbevingen in bewoonde regio’s die de meeste aandacht trekken – door de schade en de slachtoffers die er veelal bij betrokken zijn.
Altijd al ben ik gefascineerd geweest door dit natuurverschijnsel. Toen ik de opdracht kreeg om het verplichte werk voor de kampioensdivisie van de Nederlandse Brassband Kampioenschappen 2005 te schrijven, was dat voor mij de gelegenheid om het fenomeen aardbeving als uitgangspunt voor een compositie te nemen.
Tijdens het schrijven van Earthquake had ik een Zuid-Amerikaans schiereiland in gedachten; ik gaf het de naam ‘Isla Iberia’. Dit prachtige gebied, dat vroeger onder Spaans koloniaal bewind stond, is aan drie zijden omgeven door zee en aan de landzijde afgescheiden door hoge bergen. De massiviteit daarvan wordt in de compositie weergegeven door de krachtige beginakkoorden.
Het ritmische patroon waarin ze worden gespeeld keert als een leidmotief regelmatig terug. Hiermee wordt de dominante aanwezigheid van de imposante bergrug ‘Sierra Madrugada’ geïllustreerd. Na de inleiding, die begint met een euphoniumsolo, wordt de moeizame gang door de bergen richting de hoofdstad – in feite niet meer dan een vissersdorp – verklankt.
De snelle passages en de frivole thematiek die hierop volgen, geven de bedrijvigheid en het relatief onbezorgde leven van de plaatselijke bevolking weer. Op niet mis te verstane wijze worden de mensen er echter op gewezen dat hun schiereiland weliswaar een mooie, maar ook een gevaarlijke plek is: plotseling komt de aarde even in beweging – wellicht een voorbode van wat er uit overlevering bekend is? Ooit werd het stadje tenslotte door een zware aardbeving met de grond gelijk gemaakt. Hoewel de rust snel terugkeert en iedereen weer overgaat tot de orde van de dag, is de sfeer na deze waarschuwing van de natuur minder uitbundig dan daarvoor.
De prachtige afwisselende natuur van het schiereiland komt naar voren in het langzame middendeel. De aarde is echter onrustig. In combinatie met het besef dat het leven op een breuklijn gevaren met zich meebrengt, maakt dit de bevolking angstig. De relatief eenvoudige bebouwing staat te trillen op haar grondvesten.
Wanneer de klok van het plaatselijke klooster ‘Monasterio’ angstaanjagend slaat, volgt een zware beving die vrijwel geen steen overeind laat in het net nog zo rustieke stadje. Als de aarde eindelijk tot rust is gekomen, verkeert de bevolking in shock. In een meditatief gedeelte wordt dit treffend door de euphonium verklankt.
Overmand door angst, uitgedrukt door de vele chromatische passages, slaat de bevolking dan in paniek op de vlucht. Langzamerhand klinkt in de krachtige thematiek echter ook wilskracht door. De bevolking vindt uiteindelijk moed in het geloof, voorgesteld door een koraalmatig gedeelte, waarna men energiek begint aan de wederopbouw van het zo geliefde woongebied.
De compositie eindigt dan ook doortastend en vol gedrevenheid, waarmee het zelfvertrouwen van de nijvere bevolking van Isla Iberia wordt weerspiegeld.
Terwijl ik werkte aan het slotdeel van deze compositie, deed zich op 26 december 2004 een ramp van ongekende omvang voor in Azië en aan de oostkust van Afrika. Door de gevolgen van een aardbeving in zee lieten honderdduizenden mensen het leven. Ik draag dit werk dan ook ter nagedachtenis op aan alle slachtoffers van deze verwoestende tsunami.
Componist: | Jan de Haan |
Bezetting: | Harmonieorkest |
Genre: | Concertwerk |
Graad: | 6 |
Tijdsduur: | 18:00 |
Download score: | |
Uitgeverij: | De Haske Bestel dit werk |
Recent toegevoegd
Menu